Do ostatného stretnutia relácie Večer pod lampou (14. februára 2013) pozval Štefan Hríb dve skupiny najväčšej slovenskej cirkvi. Servíroval ich oddelene a postupne. Jednu tvorili mladí aktivisti – členovia cirkevných spoločenstiev (niečo ako krúžkov) na lokálnej úrovni a druhú ťažkí profíci, predstavitelia reholí doplnení bývalým exorcistom – profesionálnym diecéznym vyháňačom zlého ducha (diabla) .
Aby Hríb vykompenzoval zjavne jednostrannú konšteláciu, do úlohy protistrany sa trpezlivo snažil podkladať sám seba. A tak v príkrom rozpore so svojimi samoprezentáciami a samodefiníciami za ostatných minimálne 10 rokov kládol mnohé otázky tak, ako keby bol v prípade cirkvi a viery neinformovaný človek z davu. Samozrejme, otázky na úrovni FAQ nevzdelaných Marťanov boli nahrávkami na úhľadné odpovede, najmä v prvej časti večera. Ale ani v druhej časti, už len za účasti vyšších formátov cirkevného aparátu, sa neškodnosť otázok a ani pohodový obraz debaty zásadne nezmenil. A tak sme sa veľa nedozvedeli napríklad o opodstatnenosti pozície vyháňača zlého ducha na diecéze a žiaľ ani o „moderných“ metódach vyháňania diabla (napokon nikto sa vážne ani nepýtal). Zato sme sa ale mohli dozvedieť dosť o tom, že keby sme mali v cirkvi takých ľudí (ako boli mladí aktivisti v predchádzajúcej skupine pozvaných), tak cirkvi žiadna kríza nehrozí. Naopak, keď bolo treba skonkretizovať výklad o pnutí v cirkvi (mimochodom, veľmi kultivovaný, len dosť všeobecný) nemohli sme sa dosť dlho dozvedieť to , v čom je rozdiel medzi cirkvou pred a po Druhom vatikánskom koncile a pod.
Len ako šafranu bolo vo večerno-nočnej lampe samostatnejších a živších myšlienok (aj to len, zrejme pre istotu, ako príklad názorov emeritného milánskeho arcibiskupa): napríklad, že je možné, že ľudia, ktorí sa dnes navonok javia a konajú ako súčasť cirkvi, sú v skutočnosti mimo nej a naopak. Alebo, že cirkev sa sama uzatvára do akéhosi mentálneho geta, keď sa vyhýba diskusii s ľuďmi formálne stojacimi mimo nej. Už len toto mohlo byť pri účasti ideovo pestrejšieho publika diskusne cenné a príťažlivé. A práve nemožnosť fundovanejšieho a kritickejšieho rozobratia názorov v podmienkach ideového monolitu (nech už bol akokoľvek vnútorne diferencovaný) je vážny defekt spomínanej relácie. Na škodu pre divákov, ale aj pre cirkev a reláciu Večer pod lampou, ktoré v tomto prípade Hríb ukážkovo uzatvoril v ich mentálnom svete (gete).
Novinárska etika mala teda po skončení relácie dobre červené líca. Len jedno nechápem. Prečo niekto z kompetentných v Rade pre vysielanie a retransmisiu nežiada aspoň diskusiu o opakovaných etických fauloch stretnutí Večer pod lampou, a to zrejme vedome pripravovaných a odvysielaných. A ich elimináciu, či aspoň elementárnu vyváženosť v práci moderátora a v dramaturgii tohto inak dobre konštruovaného formátu. Etika masmediálnej práce by si to vyžadovala dokonca aj vtedy, ak by sa obdobná téma viery vysielala v TV LUX. Už vôbec nie vo verejnoprávnom médiu. Nepodceňujme to. Lebo nevyváženosť v médiách nie je nič iné ako výchova a navykanie divákov na totalitné chápanie života okolo nás. V prípade Bieloruska to naši aktivisti zjavne vidia a oprávnene zvonia na poplach. U nás v tomto prípade – nie. Prečo nie? Lebo ak aj nie je Večer pod lampou najväčšia tma, tak temno určite.
Vážne ? Kto ju chce rozbiť ? Kto ...
Aj ja si osobne myslím, že spád ...
Divím sa aj ja RTVS...vyhadzovať ...
Obdivujem žalúdky divákov čo to ...
musím uznať, že relácia bola dosť ...
Celá debata | RSS tejto debaty